torsdag 9 juli 2009

Sommarmuffins

Idag har min ena brorsdotter hälsat på. Hon är en pigg och go tjej som snart ska fylla 6 år. Det är viss skillnad mot att umgås med en "lagom pigg tonårskille"! Helt plötsligt så är man intressant igen och " vad ska vi göra nu då..." hördes titt som tätt. Vi hade inget badväder idag heller så vi fick ägna oss åt andra trevliga aktiviteter som muffinsbak, skogspromenad, picnic på lekplatsen osv. Härligt att någon gång ibland få slösa all sin tid till sådant umgänge.
Vi bakade sommarmuffins och jag delar gärna med mig av detta superbra recept!
11 st.
50g smält smör (eller smör o rapsolja på flaska)
2 ,5 dl vetemjöl
2 dl brunt socker ( funkar bra med vanligt också)
1 tsk bakpulver
2 ägg
1 dl filmjölk
Ställ ut 11 stora pappersformar i en muffinsplåt
Sätt ugnen på 225 grader
Blanda mjöl, socker och bakpulver
Rör ner ägg, fil och smör
Fyll formarna till 1/3 med smet. Tryck ner valfri sorts bär. Jag brukar blanda hallon och björnbär, frysta funkar utmärkt.
Fördela resterande smet över bären.
Grädda 10 - 12 min mitt i ugnen
Ät och njut!
Om det blir några kvar så blir de perfekta att ta fram från frysen vid ett senare tillfälle.


Vi plockade blåbär och röda smultron i skogen. I trädgården fanns det gott om vita smultron. Vi mumsade i oss det tillsammans med glass och grädde efter maten.
Vi hittade också årets två första kantareller!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket kalas ni haft!
Jag fick bjuda mitt matsällskap på smörstekta kantareller på mannens goda dinkelbröd som en liten aptitretare innnan kvällens grillmat.
Jag vill också ha sol varje dag. :)