onsdag 29 juli 2009

Blomstertid

Idag har vi haft en härlig dag. Solen visade sig mer och mer och vi kunde sitta ute i trädgården och bara slappa en stund på eftermiddagen. Precis lagom varmt...Mannen i familjen började genast planera ett poolbygge, men hur vore det om vi försökte bli klara med garage och allt annat först?! Det kändes enklare att satsa på lite nya växter så jag åkte iväg till Derome Perenner med en kompis. Det känns gott för själen att strosa runt och njuta av allt som prunkar i odlingarna. Dessutom såg vi små kycklingar som spatserade runt med sin beskyddande moder. SÅ SÖTA!
En liten kasse följde givetvis med hem.

I kassen fanns en Betonika, Stachys monieri Hummerlo, (har aldrig hört namnet förut), som skulle vara tålig och dra till sig fjärilar och andra insekter.



Tre plantor med Höstögon, Coreopsis Limerock Ruby, blev det också. Jag har mängder av den gula varianten och hoppas att dessa ska trivas lika bra. Dessutom köpte jag några rosa nävor. Allt är nu planterat i det nya landet på baksidan och jag hoppas att det kommer trivas.


I samma land växer fantastiskt vackra röda rudbeckior. De är nog mina favoritblommor, vill gärna ha vita också...


I min trädgård växer nästan inga grönsaker men idag har jag skördat hos en god vän. Mangold, sallad och bönor. Härligt! Nästa år blir det kanske ett grönsaksland också. Först måste bara en stor jordhög köras bort. Ett passande jobb för en energisk tonåring.

Inga kommentarer: