tisdag 14 juli 2009

En ledig dag...

Igår hade vi vår första gemensamma lediga dag på semestern. Vi beslöt oss för att göra en utflykt. Först tänkte vi på Öland och ev en övernattning i Kalmar. Vi kom på att det var kronprinsessans födelsedag och säkert extra mycket folk överallt. Istället bestämde vi oss för en tur till skåne...

Vi startade tidigt ( faktiskt före den tid vi tänkt kvällen innan!!!!) Vi åt lite frukost längs vägen och var framme i Kivik vid halv elva. Det var marknad och mycket folk i farten så hamnen hoppade vi över. Istället åkte vi till musteriet och handlade lite godsaker för kommande behov...Vi strosade runt en stund och tittade i trädgården.

Äpplen - inte så goda ännu!

Vi körde vidare längs kusten och i Brantevik var det dags för picnic vid strandkanten. Lite blåsigt men varmt och soligt. Helt perfekt!

Därefter hann vi med en guidad tur i Glimmingehus. Vi har varit här förut men då har borgen varit stängd. Alla i familjen uppskattade faktiskt besöket tack vare en duktig guide...ibland har man tur!

Vi köpte lyxigt fikabröd på Olof-Viktors bageri och for vidare ner till Ales stenar. Fikade i hamnen och segade oss upp till stenarna. En imponerande plats, mäktigt och fantastisk utsikt över havet. Sonen var dock inte ett dugg intresserad. Det roligaste var hängglidarna som seglade runt stupet mot havet. Hur roar man en tonåring...
Vi njöt av den härliga kvällssolen, något stressade av vår förtjusande son som tyckte det var trist att bara sitta... Han skulle tvunget hem eftersom han och en kompis skulle göra ett stort tillslag mot en by i datorns värld:) "Senast 12 måste vi va hemma"....och det var vi gudskelov!
Frid och Fröjd! Alla var trots allt nöjda. En innehållsrik dag, härligt väder och verkligen semester!
Idag var vi tillbaka i verkligheten igen. Vårt garagebygge har resulterat i en förskräcklig samling skräp. Högen minskade betydligt idag. Skönt!