måndag 31 augusti 2009

Skördetid

Äntligen börjar våra tomater få färg. I år tycker jag de är ovanligt sena trots den tidiga värmen. Först klara är de små körsbärstomaterna. Söta och med mycket tomatsmak. En himmelsk skillnad mot köpetomaterna.


Björnbären mognar för fullt. En stor bunke plockade jag snabbt ihop igår kväll. Av några ska det förhoppningsvis bli likör. Fick tipset från en i vårt område och tänkte passa på att pröva hur det blir. Bäst att ha tålamod. Först om 6 månader är den klar för provsmakning. Passade även på att göra blåbärslikör av de frysta bären från skogen när flaskan var framme. Inte lika lång väntan, kanske klar till jul...

Lite fint på trappan har det också blivit vilket känns välkomnande. Sommarblommorna hade gjort sitt och förpassades till komposten.
Nu ska jag snart iväg på PIM- utbildning. Det är en datautbilning i flera steg för pedagoger. Hoppas jag klarar av det...
Tjingeling\\ Anna-Lena


1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt med skördetid. Gudomligt gott med björnbär. Mina har precis börjat mogna på södersidan. Lite likör vore inte tokigt.

Må så gott/ Mimmi