måndag 4 april 2011

Knäckebröd


Ikväll har jag bakat knäckebröd...igen! Så enkelt, ooootroligt gott och smått beroendeframkallande. Med andra ord helt perfekt. Testa gärna!



Receptet finns i två varianter. Ett kom från min mamma och det andra från en jobbarkompis, nästan på samma gång. Båda funkar lika bra.



Variant 1


2 dl fullkornsdinkel


1 dl sesamfrö


½ dl rapsolja


½ dl linfrö


½ dl solrosfrö


½ dl pumpafrö


1 krm salt


2 dl kokande vatten



Variant 2


2 dl majsmjöl


1 dl sesamfrö


½ dl linfrö


½ dl olja


2 dl kokande vatten



Blanda ihop samtliga ingredienser i en skål. Häll ut "gröten" på ett bakplåtspapper (på en plåt). Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och stryk ut smeten så tunt det går. Dra bort det övre pappret. Ruta upp med en kniv. Strö över lite flingsalt.


Grädda 60 min i 150 grader.



Testa gärna att blanda i andra frön eller torkade bär tex. russin, gojibär eller tranbär.

3 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Tack det där ska jag absolut pröva att baka...gillar att baka och gillar att äta hårt knäckebröd så det passar precis.

bokhyllan sa...

Åh, tack! Receptet tar jag gärna. Ska visa min dotter det. Hon gillar att baka.
Ha det fint! Kram till dig.

Pysselfarmor sa...

Jamen här var ju receptet - gud vad jag har letat för jag kom inte ihåg var det var någonstans... puh!