söndag 12 september 2010

Höst?

Det är väl bara att inse att sommaren är slut och att hösten är här. Fortfarande är det ganska varmt och skönt men kvällarna blir mörkare och mörkare. Visst är det mysigt att kura inne och tända ljus men sommaren är ändå bäst!
Även maten ändrar sig en del när hösten kommer. Idag åt vi köttbullar gjorda på lammfärs, kryddade med rosmarin och timjan. Till dessert blev det en riktigt knaprig äppelpaj, gjord på svenska äpplen. Gott!
När jag gör smulpaj så brukar jag smälta smöret i en skål i micron och därefter blanda ner socker och mjöl. Då tycker jag det blir knaprigare än på det vanliga sättet. Idag hade jag dessutom i grovhackad mandel. Det känns lite lyxigare och ger riktigt god smak.


Vaniljsåsen ville inte vara med på bild...



Tomaterna mognar i rasande fart, smakar som godis

Trädgårdsbjörnbären är ovanligt sena i år men idag plockade jag en stor skål full till brädden. De får nog vila i frysen ett tag.


Mina större tomater, någon sorts plommontomat, funkar inte så bra. Nästan alla skrumpnar ihop längst ner. Trist! Hela sommaren pysslar man om plantan och väntar ihärdigt på resultatet och så blir det såhär. Nej, det blir inga fler plantor av den här sorten hos mig.



2 kommentarer:

bokhyllan sa...

Hej. Knaprig äppelpaj, finns det något godare!

Hanna sa...

Så gott det ser ut.
Kram
Hanna